Thursday, December 29, 2011

Hasan Nawawi tengah study week

Ia petang yang hening. Hasan Nawawi berada dimeja studynya, mendongak dagu memandang keluar tingkap. Entah mengapa dia memandang keluar tingkap dengan penuh khusyuk sedangkan diluar tingkap hanya ada padang bola yang lapang dan tiada seorang pun makhluk bermain bola, tiada juga pasangan berdating ditepi padang. Pendek kata, tiada apa-apa yang menarik diluar padang selain dari sehelai boxer yang tersadai diatas pokok mangga sebelah padang. Dipercayai boxer Hamidun Abu Hurairah yang ditiup angin ketika cuba menyidai pakaiannya diatas bumbung asrama.



Hasan Nawawi menjeling jam. Pukul 4.40 petang. Setakat hari ni dia still belum study apa-apa. Dia sedar study week kali ini perlu digunakan sebaiknya. Masih banyak subjek yang belum Hasan Nawawi cover. Dia sedar, dia tak mahu lagi dirinya diperlekeh lecturer kerana resultnya selalu fail. Dia mahu buktikan pada lecturer Math yang mengoyak kertas ujiannya tempoh hari, bahawa dia mampu score untuk final exam kali ni.
Dia sahut cabaran Puan Hasmizah Binti Haji Bustaman.



Challenge accepted!


 Dia buka buku matematik. Hasan Nawawi mencapai pensel 2B jenama Stabilo dan mula menulis diatas buku latihan. Mukanya mula serius. Matanya fokus. Dahinya berkerut-kerut. Dari riak wajahnya jelas menunjukkan yang dia berazam tidak mahu menghampakan ibu bapanya. Jari Hasan Nawawi pantas bergerak mencatat sesuatu diatas buku latihan Matematiknya. Bunyi gesekan mata pensel jelas kedengaran, dan sangat syahdu iramanya.




"Siap!"



Hasan Nawawi menujukkan muka lega. Peluh jantan dilap dari dahinya menggunakan tisu 30sen yang dibeli dari kedai Ah Seng tadi.


Perlahan-lahan dia letak pensel 2B yang kelihatan semakin tumpul.


Hasan Nawawi meniup kertas yang ditulisnya tadi perlahan-lahan.


Tulisan yang ditulis kemas, besar, dan terang jelas kelihatan.



"Example 3.0: "




"Yang lain aku sambung tulis esok lah..."



  

7 comments:

rhm slzr said...

asal dia tdo....? haha

El said...

ok part tu dah delete dah...sebab takde point. haha

Cik tikah said...

adoi! sabo je la. haha!

El said...

sabo sabo

Saddila said...

chehhh ingat beriye sangat tadi -_-'

farz zull said...

kah3x....'semangat' je hasan nawawi ni..;p

El said...

nak tiru semangat dia ke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...