Tuesday, July 31, 2012

selalunya jadi cam tu lah

klik untuk tumbesaran yang hakiki

entry ini bukan niat nak menggatal ke hape, kehkeh


WordlessMangkukday: Perempuan

#dirembat dari 9gag.




Monday, July 30, 2012

Mangkuk minggu ini: Surat sebab tak siap homework









Kalau aku jumpa budak ni memang aku ajak join blog Mangkuk Tingkat Berhayun, konfem dia lebih cool dari Atan. Haha



    

Saturday, July 21, 2012

Misteri Motor Sadiq

"Kepala hotak dia. Kepala hotak dia." bebel Sadiq Rukiman, pemuda jawa anak pembuat tauhu di kampung Beruang Berahi. Enjin motornya tak mahu hidup di tengah malam buta ni. Beliau lihat papan tanda disebelah. Jelas terpampang tulisan jawi bertulis Tanah Perkuburan Islam Kg Beruang Berahi.

Sadiq menyorong motornya. Peluh jantannya sudah habis menitik. Sekarang peluh pondan pula yang keluar. Bacaan bismillah diulang-ulang dari tadi. Nak harapkan baca doa atau ayat kursi bukan dia tahu. Sepanjang hidup Sadiq, beliau pernah pergi sekolah agama duabelas  hari je. Selebihnya beliau ponteng dan beli jajan tikam di kedai Wak Saman. kebanyakan masanya habis dua ringgit untuk beli tikam dan hasilnya cuma pemadam gambar pikachu sebiji.

Memandangkan lampu jalan sudah lima bulan rosak, pandangan Sadiq di malam pekat itu terhad. Jika ada Miley Cyrus pakai bikini dua meter didepannya sekalipun belum tentu beliau nampak warna bikini tersebut. Sedang beliau menyorong motornya, tiba-tiba terasa motornya berat. Terasa seolah-olah ada sesuatu yang menarik motornya. Semakin lama semakin kuat tarikannya. Jantung beliau berdegup kencang. Peluh jantan, peluh pondan dan peluh Justin Bieber bergabung tenaga mengalir dari rongga kulit badannya. Dan secara tiba-tiba kedengaran satu suara perempuan menegurnya, "Sadiqqqqq......."


"Ah sudahhhh!!!!!"


Sadiq lari lintang pukang. Kelajuan lariannya boleh mengatasi rekod Usain Bolt dan Watson Nyambek. Motornya ditinggal ditempat kejadian. Sadiq demam lima minggu akibat kejadian itu. Setelah dia datang kembali ketempat kejadian, motornya telah hilang.












"Dan itulah cerita kenapa aku boleh jalan-jalan naik motor sekarang ni. Heh heh heh " ujar seekor pontianak kepada rakan-rakannya yang kagum dengan cerita beliau.


    

Friday, July 20, 2012

Kisah Derhaka







Tengahari itu,Eton berada didapur untuk memasak.Didapur itu jugalah dia ditemani dua anaknya,Zubir & Sarip.Zubir berumur 6 tahun sangat petah berkata-kata berbanding adiknya,Sarip berusia 5 tahun.Sedang Zubir & Sarip khusyuk bermain dengan permainan mereka,tiba-tiba Eton atau nama sebenarnya Rokiah Hashim bersuara kepada anaknya.





“Zubir,ajaklah adik kamu main dekat ruang tamu..”.






“Alah,boring lar bu…sebab,Zubir suka main kat atas lantai ni.Sejuk jer.” Zubir bersuara.





Adiknya hanya diam.Mungkin khusyuk bermain,takpun kena rasuk.





“Kang ibu terajang nak?”balas Eton dengan nada yang lembut sambil angkat-angkat kening macam Ziana Zain yang pernah berlakon dalam citer “Avatar the last future”.







“Yelah,yelah...kalau itu yang ibu nak.Zubir terpaksa terima dengan hati yang terbuka.”






Akhirnya Zubir mengalah.Zubir dan adiknya menuju ruang tamu dengan muka jahanam.Dia benar-benar tak menyangka,bahawa dia akan tewas ditangan wanita.Dan wanita itu adalah ibunya sendiri.Sanggup ibunya menjatuhkan maruahnya didepan ahli keluarganya.Lebih-lebih lagi depan Sarip,adiknya.Itu suatu penghinaan buatnya.Dia menahan sebak didada.Dia pasrah.Akhirnya dia main juga diruang tamu.Sebab budak-budak kan?kat maner-maner pun dieorang boleh main.




Setengah jam diruang tamu….Zubir kembali kedapur.Kali ini adiknya tiada disisi.Ibunya kehairanan…



“Sarip maner?”Eton melontarkan pertanyaan.






Dengan wajah yang sedih,Zubir mengungkapkan kata-kata yang amat sukar diluahkan..


“err….err….Sarip kena langgar kereta bu….harap ibu tabah yer….Zubir doakan ibu jadi orang yang tabah.”





mendengar penjelasan Zubir,Eton terduduk.Setitik demi setitik airmatanya jatuh.Mana taknya,Sarip adalah anak bongsunya.Anak yang paling manja dalam keluarganya.Juga anak yang paling disayangi.






Kemudian Eton bersama Zubir menuju keruang tamu.Ketika ingin menuju keruang tamu dia mendengar suara Sarip yang sedang mengerang kesakitan.Setibanya diruang tamu,tiba-tiba Zubir berlari keluar rumah dengan terburu-buru.Kelihatan Sarip sedang duduk sambil mengurut kakinya dengan muka yang berkerut.




“bu sakitlar kaki kena langgar dengan kereta control abang nie…”







Eton tersenyum.





“Zubirrrr….engkau balik jap lagi aku terajang tengkuk ko…!!!”.






oleh kerana derhaka,Zubir disumpah menjadi rumah banglo.





-the end-


















Wednesday, July 11, 2012

Muhyidin si lipan berani part 2

Kebiasaan diwaktu pagi, Ahmad Tarmizi pergi dari reban ke reban mengejut lipan-lipannya bangun pagi dan ajak makan pagi. Nak diajak semayang subuh berjemaah tak boleh pulak. Beliau perasan seekor lipannya yang berkaliber dan berkeyakinan diri telah hilang. Muhyidin telah hilang dari tempat tidurnya. Biasanya kalau beliau tak ada ditempat tidur beliau akan berada di reban lipan betina untuk mengendap. Namun telah diperiksa di reban betina, termasuk tandas, tak ada kelibat Muhyidin.

Ahmad Tarmizi gusar. Beliau mundar mandir sambil rokok daun masih tidak berganjak dari bibirnya dari malam semalam. Tabiat beliau memang suka tidur sambil hisap rokok. Umpama bayi yang tidur dengan botol susu. Mengikut kenyataan isterinya, kalai beliau tidur tanpa rokok, esok pagi beliau akan jadi sawan dan meracau-racau dan membaling semua peralatan rumah, termasuk membaling bini beliau sekali.

Sementara itu Muhyidin yang lari melalui lubang cacing yang diubahsuai, nampak satu cahaya dihujung terowong itu. "Dah nak sampai dah ni" bisik hati Muhyidin. Namun semakin beliau menghampiri cahaya itu, beliau semakin kecewa.


"Lah kau rupanya, Khairuddin"

Khairuddin, seekor kunang-kunang jantan berada didepan Muhyidin sambil tersengih-sengih minta penampar. Biasanya setiap kali Khairuddin sengih begitu, Muhyidin terus menampar selaju mungkin. Namun mungkin kali ini bukan masa yang sesuai.


"Lu apa cer der? Apa bikin sini? Heh heh heh" tegur Khairuddin sambil tersengih-sengih.


"PAPPP!"

Muhyidin tak dapat menahan perasaan jengkel, terus memberi penampar kemuka Khairuddin. Khairuddin masih tersengih walaupun sesungutnya tercabut sebelah akibat impak penamparan tersebut. Khairuddin memandang beg baju Muhyidin yang dipikul.

"Lu nak pergi mana ni Muhyidin? Heheheheh" 


"Aku nak pergi ke hutan sana. Cari asam keping" jawab Khairuddin cuba menipu Khairuddin.

"Lu ingat gua bodoh sangat ke Muhyidin?"  bentak Khairuddin. Muhyidin tergamam. Tak menyangka Khairuddin boleh tahu dia menipu.

"Lu cakap betul-betul! Gua tahu sebenarnya lu bukan nak pergi hutan cari asam keping. Tapi lu nak cari biskut meri kan? Lu ingat gua tak tahu ke dalam hutan tu mana ada asam keping? Gua tak bodoh. Heheheh"

Muhyidin tersenyum, sambil menahan tangannya dari menampar Khairuddin untuk kali kedua. Sekurang-kurangnya Khairuddin tak tahu tujuan dia keluar.

"Betul la tu Khairudin. Ok lah aku nak chow dah ni. Biskut merri tu bukan selalu ada dalam hutan tu. Kejap ada kejap takde. Macam biskut."

"Ok babai Muhyidin. Gua pun nak chow balik ni. Nak tengok cerita Spongebob. Hehehehe"




"PAPPP!!"




 To be continued...


Monday, July 2, 2012

Kisah Cinta Budak Sekolah Rendah




















Keesokan harinya.....







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...