Monday, January 16, 2012

Ultraman atau physics?

Pernah wonder tak kenapa Ultraman lawan-lawan dengan raksasa kat bandar tapi bandar tu rilek macam takde orang. Bangunan berkecai pun takpe asalkan raksasa yang durjana tu dapat dibunuh. Apa nasib manusia yang tengah larikan diri, then tiba-tiba terpijak oleh Ultraman tu? Tak ke Ultraman itu lebih durjana dari raksasa yang dah sedia maklum durjana tu? Aish, setiap kali fikirkan hal ni mesti aku jadi tension. Tak boleh la cerita pasal Ultraman ni, jap lagi pening kepala korang reader semua.


Ok kita tukar topik. Aku nak cerita bab engineering sikit.


Korang tahu tak pasal Large Hadron Collider? Large Hadron collider ni adalah mega project yang dibuat physicist-physicist dan engineer seluruh dunia dari 111 buah negara yang bergabung tenaga menghasilkan mega experiment yang maha dasyat berkaitan dengan teori black hole dan asal-usul universe. Bentuk dia seolah sebuah tunnel yang membentuk satu bulatan sepanjang 27 kilometer dan dibina bawah tanah. LHC ni dibina di sempadan Switzerland dan France dimana satu hujung berada di France and satu lagi di Switzerland. Lagi panjang dari terowong SMART you ols.









Tujuan experiment ni adalah untuk mendapatkan colllision energy dan try untuk imitate atau dengan bahasa melayu bakunya, meniru cara black hole atau dalam bahasa bakunya Lohong hitam berfungsi. Dengan cara ni banyak rahsia yang physicist nak tahu akan dapat dikaji, termasuklah macam mana universe ni terbentuk. Adakah dari sebiji particle yang membesar? Adakah dari tenaga misteri? Atau ada telur yang menetas tiba-tiba keluarkan cakerawala?


Stephen Hawking banyak bagi theory tentang black hole dan Albert Einstein perkenalkan idea Big Bang,(bukan band K-Pop), Theory of relativity, and Michio Kaku bagitahu tentang string Theory. and kerja-kerja scientist ni adalah untuk prove adakah semua theory-theory tu semua betul. Sejak 2009 sampai sekarang experiment tu still berjalan, and setakat ni hampir dapat buktikan theory Higgs Boson yang menyebabkan sesuatu bahan mempunyai jisim.







Itu sahaja aku nak bagitahu. Menarik tak? 
Atau nak aku cerita balik pasal Ultraman tadi?

  
  

8 comments:

Cik tikah said...

oh, baru tahu semua bnda alah ni. black hole dh lama tahu. yg engineering ni baru taw. maklumlah, bdk bio :P

ch000tz said...

sesungguhnyer bukan bidangkuuu >_<



http://ch000tz.blogspot.com/2012/01/sampai-nanti-tika-waktu.html

HeNRieTTa JoSe said...

Wah....bestnye info nieh....xpernah tahu pown....tp ultraman pown suka jugak....Ultraman Ace....

a.R said...

owh......tak paham...nak cerita otromen pijak manusia tadikkkk.........!!!!!

El said...

cik tiqah: sape kata budak bio tak perlu amik tahu pasal benda ni. abang ipar aku bidang Sastera pun faham theory relativity tau?

El said...

coxoera: bidangmu sebidang tanah kah?

El said...

tahu tak ULtrman ACE tu sebenarnya Albert Einstein yang menyamar. haaa baru tau la tu

El said...

cik muda: nanti sambung entry lain oke?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...