Saturday, February 11, 2012

Pepatah hari ini #1

Manikam adalah penebar roti canai yang berjaya. Beliau terkenal sebagai penebar roti canai yang bergaya dan berkarisma. Setiap hari kerja dia sebagai penebar roti canai adalah menebar roti canai lah, of course, takkan menampal tayar pulak. Dia bekerja dengan penuh dedikasi dia kedai mamak bernama Mamak. Betapa obviousnya itu adalah kedai mamak.

Satu hari, seorang lelaki melayu datang kekedainya. Berpakaian kemas. Hensem. Bercermin mata bingkai separuh. Bertali leher biru ada dot-dot putih dengan line kaler hijau sikit-sikit. Dia mendekati Manikam yang sedang layan menebar roti canai. Dari matanya yang stim, boleh dikatakan Manikam menebar roti canai macam orang layan shisha. "Manikam! Hei macha!" Jerit lelaki itu.

Manikam berhenti menebar. Roti yang tak habis ditebar tu dibaling ke langit setinggi yang amat. Sambil menunggu roti itu turun dia membalas teguran lelaki itu. "You sapa macha? Saya tara kenal juga sama you". Lelaki itu menjawab sambil menjeling ke langit takut roti canai itu jatuh atas kepalanya. "Aiyoo Manikam. Sudah lupa ka? Ini Jauhari la. Jauhari! Dulu kita sama-sama skodeng anak Tok Haji. Ada ingat ka?"



Pepatah hari ini: Hanya Jauhari yang mengenal Manikam.


  








Meanwhile di USA:



Aiman nampak tak UFO tu?
 
   

4 comments:

anis madu said...

ceh.. memang aku dah agak dah. jauhari je yg kenal manikam. manikam tak pun. haha

El said...

tahu tak pa

CHiNta~ said...

betapa logikny crta di ats..~ haha..

ViSiTmE@FaTiN CoRnEr said...

hahaha..johari jgk yg kenal maniam..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...