Monday, February 20, 2012

Wikimangkukpedia - Kebodohan

Kebodohan itu normal. Semua benda dalam dunia ini termasuk diri kita sendiri mampu jadi bodoh, tanpa perlu membuat apa-apa, termasuk tak perlu buat bodoh untuk jadi bodoh atau kelihahatan bodoh. Bodoh ni boleh disifatkan sebagai satu istilah yang subjektif. Mak Limah yang dikatakan bodoh, sekolah takat darjah tiga, kerja toreh getah tak semestinya bodoh secara zahirnya. Muhammad Hazrul Bin Nawab, walaupun dapat straight A dalam exam PTS, UPSR, PMR, dan SPM sekalipun tak semestinya tak bodoh.


Kebodohan ini satu simbol abstrak. Sejenis objek yang tidak mungkin kelihatan di mata kasar, mata halus, mata tak berapa halus, mata kucing atau matahari sekalipun. Para saintis berpendapat bahawa kebodohan ini menyerupai ciri-ciri zarah dimana ia boleh dipancarkan, boleh dipecut, dan boleh melantun-lantun. Kebodohan yang melantun-lantun inilah tahap kebodohan yang maksima dan harus dielakkan oleh masyarakat setempat.


Macam yang aku kata tadi, kebodohan ini subjektif. Walau orang itu hebat matematik, fizik, hebat main gitar, pandai main badminton, mahupun pandai naik basikal sambil lepas tangan sekalipun tak semestinya tak bodoh. Sebagai contoh terdekat, Mark Zuckerberg tu seorang yang genius tapi bodoh. Kenapa?


Sebab dia buat facebook timeline.

 
   

12 comments:

leeloo3173 said...
This comment has been removed by the author.
leeloo3173 said...

memang bodoh! sapa yg tertukar timeline tue sama bodoh gak ngan mark zuegezuege...opss, ya, ak pun turut sama bodoh~ -.-'

IamJoonet said...

sangat tragik...huhuh

mirmashi94 said...

haha . gara2 timeline , ramai yg da jadi bodoh . XD

El said...

missmuss: amboi comment dua kali pastu delete pulak. haha

El said...

mirmashi. siapa lagi yang bodoh tu?

Neon said...

kenape awk kata guna timeline bodoh...*aku bukan bodoh cuma buat2 innocent...

El said...

tak cakap pun sape guna tu bodoh. baca betul22

zamira said...

mark zuckerberg jgak bodoh sebab xmampu nak buat fb timeline tuka jd fb bese.seyesly.nasib fb ak bkn timeline.so,tlindung la jgak kebodohan ak 2.

Unknown said...

Ada la bodoh sikit. Sikit la.

iAmCekbolat said...

nk kata bangang marah,
pandai tak nmpak pon..
tpi bodohnyee markkk bertingakat2..
aku pon sme geram ! haishh

KakChik said...

haha..tpi stuju about fb tuh..
timeline..shit

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...