Friday, February 3, 2012

Petikan dari entry Dr Mahathir- Takut

Aku nak share sikit about quotes dari entry blog Dr Mahathir, Che Det with the title Takut. Sila baca dengan background lagu Yuna yang tak menang apa-apa award kat AJL, Penakut.



Tentang cerita hantu


Kita dapati ramai yang gemar mendengar cerita seram. Menyedari akan kegemaran ini banyaklah filem yang dibuat sekitar hantu, toyol dan makhluk luar biasa yang menakutkan. Filem seperti ini sering ditunjuk di TV dan pawagam.


Mungkin pengeluar filem seram ini mendapat keuntungan. Tetapi cerita-cerita seperti ini tidak menolong remaja menolak kepercayaan kepada yang karut yang tidak membina peribadi yang baik. Kes-kes hysteria ada kaitan dengan kepercayaan yang karut.



Tentang Histeria di hostel perempuan:

Apa yang berlaku ialah pada malam hari mereka berkumpul dan mencerita berkenaan hantu atau sesuatu yang menakutkan. Mendengar cerita mereka berasa gerun dan ternampak bayang bergerak seolah ada makhluk di samping mereka. Apabila di pandang tidak ada apa-apa. Seorang dari mereka akan menjerit ketakutan. Dan yang lain akan turut sama. Dan jadilah fenomena hysteria beramai-ramai.

Sebenarnya kita biasa melihat gerakan di hujung mata (peripheral vision) dan apabila kita beralih untuk melihat, didapati tidak ada apa-apa. Ini adalah fenomena biasa.




Last words: 

Melayu mempunyai banyak sebab-sebab yang menghalang kejayaan mereka. Tidaklah perlu kita tambah halangan terhadap kejayaan mereka dengan kepercayaan kepada yang karut-karut.


Just brilliant. Click sini untuk full entry Takut. Rajin-rajinlah baca blog Dr Mahathir, sebab dia berfikiran luas and logic and berasaskan fakta and pengalaman. Korang pun boleh kembangkan sikit pemikiran tu. Itu pun kalau korang nak kembangkan fikiran lah. Kalau nak kembangkan follower, pergi masuk baca blog Abang Muscle je la.

























"Nokharam. Mamat ni mengumpat aku lagi"
 
        

3 comments:

Anonymous said...

suka baca jugakk-^^

amrlaqm said...

abang muscle~
kahkahkahkahkahkah

PemilikCahaya said...

mboi kau terbaik mengumpat kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...