Wednesday, May 2, 2012

Pak Bakar Gadis Misteri

Manap merupakan seorang detektif yang handal.Beratus-ratus kes yang dihandle olehnya.Tapi hanya Dua sahaja yang selesai.Untuk kes yang lalu,Manap telah diarahkan oleh pihak atasan untuk menyiasat misteri kehilangan boxer Dato' Rahim Ramli dirumah banglonya.Boxer yang hilang itu merupakan boxer kesayangan Dato' Rahim Ramli.Boxer kuning itu adelah boxer pemberian arwah datuknya.

"Boxer itu jugak merupakan boxer turun temurun dari keluarga saya.Saya takkan pergi kerja selagi saya tak memakainya!".Kata Dato' Rahim Ramli kepada Manap dengan nada marah.


"Dato'jangan bimbang,saya akan cuba mencarinya”.Balas Manap agak serius.Baginya kes itu amat mencabar dan agak sukar tapi dia cuba menyelesaikannya dengan bantuan rakannya,Senah.Senah merupakan pakar forensik yang berasal dari Dungun,Johor.Senah jugak pernah mengetuai pasukan rumah kuning.Walaupun main tipu,dia jugak pernah dikira sebagai juara pertandingan tiup tepung dalam air..



Oke sambung..kang tak abis pulak ceriter nih..



Manap dan Senah bertungkus-lumus menyiasat misteri kehilangan boxer tersebut."Dato',sebelum boxer dato' hilang,dekat maner posisi boxer tuh?".Tanya Manap.

Dato menjawab"saya jemur di ampaian sebelum pergi kerja.Bila saya balik,boxer saya dah..takde".

Selesai member maklumat,Dato’ Rahim Ramli menangis.Bangang giler muka orang tua tuh bila nangis.

Senah bersuara "boleh bawak kami ke kawasan ampaian tuh tak?".

Dato' Rahim Ramli hanya menggangguk.Orang tua nih bajet comel pulak.Dan kadang-kadang aku rase bangang pulak cipta watak dia nih.

Oke…terus!


Mereka menuju ke ampaian.Sampai sahaja diampaian tersebut,Senah seakan-akan ternampak sesuatu.Senah ternampak kelibat seorang lelaki di ampaian itu.Lalu Senah menjerit.”Hoi pencurik!!Jangan bergerak!kami tahu awaklah orang yang mengambil…”



belum sempat Senah menghabiskan kata-katanya,tiba-tiba Dato’ Rahim mencelah.”Jangan risau Puan,ini Pak Bakar.Driver saya.Pak Bakar nih dah macam abang saya sendiri…”

Muka Senah merah.Dia Malu.Mulutnya tak putus-putus melafazkan perkataan ‘maaf’ pada Pak Bakar.




“Lain kali jangan pandai-pandai nak tuduh orang pencurik,kalau takde bukti!”.Pak Bakar kemarahan.

Dalam kekalutan itu,mata Manap terpana melihat sesuatu pada tangan kanan Pak Bakar.”Dekat tangan Pak Bakar tu,tentu boxer Dato’ kan?”




“Tak!ini seluar dalam saya..”.Jelas Pak Bakar sambil mengibar-ngibarkan spender hello kitty miliknya..



Tiba-tiba Dato’ Rahim bersuara”Seluar dalam Pak Bakar ade sehelai jer kan?”

“aah!”

“Habis Pak Bakar pakai ape arinih?”.Tanya Dato’Rahim Seakan-akan ingin tahu.



“boxer Dato’lah!Dato’ kan dah dah anggap saya macam adik beradik..”.Muka Pak Bakar selamber.


“Pak Bakar tunggu kejap kat situ!”

Dato Rahim Ramli tersenyum.Seluk poket seluar.

Kemudian menuju ke dapur dengan tenang.





Dan kembali dengan kapak ditangan!



-the end-

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...