Saturday, June 2, 2012

Megat

Tersebut sebuah kisah, dizaman Kesultanan Melayu Melaka, dimana ketika ini iPad belum lagi berada dipasaran, henfon-henfon touchscreen belum menjadi pujaan ramai dan tudung Yuna serta Hana Tajima masih belum menjadi trend. Ketika ini manusia dengan lembu tak berapa ada banyak beza, cuma manusia bijak sikit saje. Ditekankan, SIKIT SAJE.

Ini disebabkan di sebuah kampung kecil bernama Kampung Seri Hai Mambang Bergaya, penduduk-penduduknya ramai yang cetek ilmu, bodoh, bingai atau bahasa yang lebih sopan, sangat keldai. Sehinggakan ketika ini penduduk-penduduknya masih tak dapat membezakan antara keldai dengan ayam serama. Sesetengah dari mereka menyembelih keldai diwaktu perayaan, dan ada juga yang pergi mengembara dengan menunggang ayam. Sebegitu bodoh diri mereka.

Adapun salah seorang dari mereka, mempunyai IQ yang tinggi bukan main. Mampu menyelesaikan rubic cube dalam masa limabelas saat. Jika diberikan soalan matematik, beliau tak memerlukan calculator atau sempoa untuk mengira. Namanya Megat. Muda lagi, baru 12 tahun. Jangan tanya dia dapat berapa A dalam UPSR. Ini zaman bila. Aku lempang nanti baru tau.

Satu hari, Megat mahu menguji orang kampungnya. Dia pergi ke pasar. Dia menuju ke kedai ikan. Dia bertanya,



" Mak cik, berapa harga ikan kembung ni?"


"Dua riyal seekor, nak...."


Megat bertanya lagi " Berapa harga ikan siakap disebelah ni?"


"Percuma, nak..."


Megat memandang mak cik itu dengan muka serious.


Mak cik itu kehairanan.


Megat masih memandang.


"Kenapa nak memandang mak cik sebegitu? Apa dosa telah mak cik lakukan terhadapmu wahai anak haram muda?"


Megat masih memandang.









Megat tak ada idea nak balas apa.





To be continued....

7 comments:

nurshamila said...

mcm tu ja??

SaddLone said...

aaaa?? ea..

Encik Atan said...

aku rogol jugak megat tu kang..

El said...

ini entry xde idea sebenarnya

El said...

kau ni pedophile ke atan? ahaha

semutsengal said...

kejap.

kalau aku imagine orang mengembara dengan menunggang ayam serama tu tak kira bingai kankankan ?


kahkahkahkah

El said...

itu bermakna kau seorang yang kuat berangan. muahaha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...