Friday, January 11, 2013

Kisah di Abdol dan kucing dan anak-anaknya dan anak-anak Sidek

Pada suatu petang, Amran Suhaimi bersiar-siar sekitar kampungnya. Sedang elok beliau berjalan-jalan, beliau terlihat seorang budak lelaki nampak gelisah sambil menghalang seekor kucing betina yang mara kearahnya. Marilah sama-sama kita buang fikiran kotor kita dengan menganggap kucing betina itu tak ada taste lain macam.


Amran Suhaimi bertanya: Adik buat apa halau kucing ni? Dah buang tebiat ke adik?

Budak : Kucing ni jahat. Dia dera anak dia. (sambil menunjuk kearah anak anak kucing dibelakangnya)

Amran Suhaimi: Dia buat apa kat anak dia?

Budak : Dia nak makan anak dia. Jahat betul dia ni.

Amran Suhaimi : Mana adik tahu dia nak makan anak dia?

(Ok, sekarang ni apa kata namakan je budak kecik ni Abdol. Yang Amran ni bagi nama Amran je sudahlah. Malas pulak aku nak menaip panjang-panjang)

 Abdol : Tadi saya nampak dia gigit anak dia. Sakit anak dia sampai menangis-nangis sampai sekarang.

Amran: Adik, kau tahu tak kucing kalau nak bawa atau nak angkat anak dia memang macam tu?

Abdol : Ish mana ada. Kalau betul dia nak bawa anak dia pergi tempat lain kenapa tak bawak je macam biasa? Mak Abdol pegang baby adik Abdol tak pun pergi gigit dia?

Amran: Adik, adik. Kalau bukan sebab kau ada akak comel tingkatan empat tu dah lama aku campak kau masuk kolam kasi ikan jerung makan kau tau? Ok lah, kalau adik taknak bagi anak dia kat ibu dia, adik nak bawa kemana anak kucing ni?

Abdol: Bagi kat kawan Abdol.

Amran: Bagi kawan suruh jaga?

Abdol: Tak. Kawan abdol tu dia keturunan Kemungkit Parangskeper, kaum asli yang betul-betul asli punya. Yang kat rumah takde astro. Baru je tiga bulan keluar dari hutan. Katanya dia kempunan nak makan anak kucing panggang. Tu yang adik nak bagi dia.


Tanpa berbual lebih panjang, Amran mencampak Abdol kedalam kolam berdekatan. Dan untuk elakkan post ni untuk jadi terlalu brutal dan tak sesuai untuk tontonan umum, mari assume kolam tu cetek sedalam lima puluh sentimeter dan airnya tidak mengandungi sebarang unsur kimia berbahaya.


Dan cerita ini menggambarkan keadaan politik dinegara kita.


3 comments:

Peah said...

yak adohh asal tak campak dlm loji?

El said...

Nanti orang kata berlaku kejam pada budak2. Nanti masuk buletin untama pulak blog ni. Haha

Sarip Kumbang said...

cerita ni memberikan kesedaran betapa pentingnya bulu hidung pada musim durian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...