Monday, January 21, 2013

Indahnya Jika Dapat Dikongsi Bersama Orang Tersayang





     Selesai solat jumaat,Salimin pulang kerumah.Kegelisahan terzahir pada airmukanya.Dicapainya remote tv yang berada didepannya.Butang On dipicit,tapi tiada satu pun rancangan tv yang memikat hatinya.Dari satu channel kesatu channel dia beralih. “Aduhh,takde citer pulak….”.Kata Salimin dengan nada kesal.Butang Off pula ditekan sebagai tanda penyelesaian.



Dia buntu.Tidak tahu apa hendak dibuat.Pelbagai aktiviti dia dah lakukan.Semua tak menepati citarasanya.Menjahit,memburu cicak,jilat dinding,buat lawak depan cermin semua telah dia lakukan.Cuma makan saja belum.









Sebenarnya dia lapar.Tapi yang menjadi masalahnya,duit.Salimin mengeluarkan dompet berjenama Hello Kitty miliknya.Diselaknya dari ruang wang kertas hingga ke kawasan syiling dalam dompetnya,ada Rm2.Itupun duit syiling. “Keluar kejap lah ambik duit kat bank…”.Hati Salimin membuat kata putus.








Tanpa berfikir berhari-hari,akhirnya Salimin menyarung helmet  milik adik perempuannya dan keluar menuju luar rumahnya. “Cantik jugak helmet fifi ni…”.Salimin tiba-tiba memuji.Enjin motor dihidupkan.Wajahnya bersemangat.Motornya dipecut laju kerana dia sudah terlalu lapar.Perjalanan yang biasanya mengambil masa 15 minit,dia singkatkan menjadi  14 minit 59 saat.Muka bangga.




“Huh,laju betol aku bawak…”.Kata Salimin sambil menangkap gambar  bank dari jarak 50 meter dari tempat dia berdiri dengan menggunakan telefon bimbit beliau yang canggih.



Dia terus mengupload gambar yang baru disnap tadi dengan menggunakan akaun Facebook milik rakannya,Ramlan Darus. “Bangang punyer Ramlan ni tak logout fesbuk dia….”.Salimin tersalah upload. “ah!keluar duit dululah…”.Kata beliau sambil berjalan menuju kepintu masuk.




 Pintu kaca ditolak perlahan.Tanpa menanggalkan helmet,dia menghampiri mesin Atm yang  teletak tidak jauh dari sisi kanannya.Kad bank ditarik keluar dari dompetnya.Tanpa melihat baki simpanan,dia terus menekan angka 700.00 dengan penuh keyakinan,keadilan dan kejujuran.Salimin menunggu duitnya keluar dari mesin tersebut selama lima minit.Namun,pada minit keenam,bukan wang kertas yang keluar tetapi,air tin Pepsi.Salimin pelik.Aku pun sama.




“Dah bangang apa mesin ni keluar air tin pulak?”.Marah Salimin dalam hati setelah mencarut dalam bahasa urdu.Salimin tak tentu arah.Dia membuka helmetnya.Perutnya dah meraung kelaparan tapi mesin Atm itu pula bergurau senda dengannya.Peluh membasahi bajunya.Air liurnya meleleh-leleh jatuh kebumi.Dek kerana terlalu marah,Salimin menghantukkan kepalanya berkali-kali pada mesin Atm tersebut.





Untuk menamatkan cerita ini perlu ada kebetulan.Kebetulan,seorang polis yang lalu dikawasan itu datang menghampiri Salimin.Setelah memerhati gerak-geri Salimin yang mencurigakan,polis tersebut menangkap Salimin.








Salimin akhirnya dimasukkan kedalam penjara atas tuduhan merogol mesin Atm.






                                                     

                                                           -the end-


2 comments:

Peah said...

hahahaha adoi, teruklah salimin ni hummmm

O CIKTEDDY said...

nanti keluar baby adudu..kepala petak.haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...