Saturday, April 27, 2013

Harga Sebuah Ketenangan







Firdaus Mustaqim merenung pantai.Alunan ombak memecah kesunyian petang itu.Burung-burung berarak seperti awan.Debu-debu pasir berterbangan ditiup entah kemana.Firdaus Mustaqim bersandar pada sebuah pohon.Kerutan didahinya menunjukan dirinya sedang dirundung masalah.






“Aku benci semua orang!”.Firdaus Mustaqim tiba-tiba bersuara.


Firdaus Mustaqim memandang semut-semut yang berkeliaran berhampiran dengan kakinya.

“Nasib baik ada kau semut,kau nak kawan dengan aku tak?”.


Mendengar suaranya semut-semut berpusu-pusu masuk kedalam laut.Bunuh diri.

“Ha!baguslah bunuh diri,masuk neraka tau..”.Firdaus Mustaqim memarahi semut tersebut.


Firdaus Mustaqim benar-benar kecewa.Bukan saja manusia,malah semut pun tidak mahu berkawan dengannya hanya kerana jerawat memenuhi mukanya.Ada yang menggelarnya ‘Mus Pontianak Moden’, ‘Mus Pengundang Jin Masuk Kerumah’dan‘Daus Perosak Bangsa’.



Semua panggilan-panggilan itu menghantui dirinya.Daus berdiri dipesisir pantai dan berteriak.


“Arghhh!!!!!”.





Selang dua saat Firdaus Mustaqim menjerit,muncul seorang lelaki tua berjubah putih disebelahnya.




 “Anak ni ada masalah ya?”.Suara serak menusuk ke telinga Firdaus Mustaqim.Firdaus Mustaqim tersentak.Wajahnya berpaling pada lelaki tua itu.



Pakcik tua pun tersentak juga melihat wajah Firdaus Mustaqim.Mulutnya terkumat-kamit membaca sesuatu.


“Pakcik,saya bukan hantu”.Firdaus Mustaqim bersuara setelah melihat gelagat pakcik tua.
Lelaki tua itu berkata dengan wajah yang pucat. “Pakcik tahu anak ni bukan hantu,jangan buatkan pakcik ni seolah-olah bodoh ye nak?”.



Firdaus Mustaqim tercengang.


“Mungkin U boleh tipu kawan-kawan U,tapi bukan I okey?”.Pakcik tua itu tiba-tiba bersuara lembut.



Firdaus Mustaqim masih lagi tercengang.


Lelaki tua itu duduk bersila tidak semena-mena.Dihadapannya ada sebuah mangkuk yang sedang berasap.Limau diperah.


“Jangan kau ganggu anak cucu adam!berambus kau syaitan!”.Lelaki tua tadi bersuara lantang.


“Durjana kau pakcik!sanggup engkau menggelarku syaitan..aku manusia lar pakcik.”.Firdaus Mustaqim mula marah.


“Bukan eh?tengok muka macam ye jer..hihihi”.Lelaki tua itu membalas sambil diselangi ketawa manja yang tak kelakar.


Firdaus merenung tajam.


“Alah,pakcik bergurau jer…”.Kata lelaki tua itu sambil membuat gerak tari ‘gwiyomi’.


“Sudah lar pakcik…aku malas nak layan kau pakcik…”.Marah Firdaus Mustaqim.



Firdaus Mustaqim berlari gerak perlahan ditepi pantai sambil menitiskan airmata.Kali ini dia benar-benar terasa.

Kerana merasa diri bersalah,lelaki tua itu turut berlari sama.Dia mengejar Firdaus Mustaqim.


“Anak larilah!nanti pakcik tangkap!”.


Setelah mendengar dialog manja tersebut,Firdaus Mustaqim yang sedang berlari menoleh kebelakang.Kerana takut ditangkap,dia berlari sepantas mungkin.Namun,larian lelaki tua itu begitu pantas dan dia berjaya menangkap Firdaus Mustaqim.



“Jom kita main kejar-kejar nak?”.Ajak lelaki tua berjubah putih itu setelah memijak kepala Firdaus Mustaqim berkali-kali.



 Firdaus Mustaqim tidak menolak.Dan mereka bermain dengan riang ditepi pantai itu selama sebulan.Akhirnya Firdaus Mustaqim dan lelaki tua itu menjadi gila.




3 comments:

El said...

cerita yang menarik. kisah yang menyayat hati dan sungguh dramatik. bagus

Encik Atan said...

-__-

flowertots37 said...

Salam....apa point citer ni? X faham laa...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...